تجهیزات و کاربردهای آن

الزامات عمومی کار با اتوکلاو کدامند؟

کار با اتوکلاو

اتوکلاوها تحت فشار بالا کار می‌کنند و این موضوع می‌تواند خطراتی جدی را برای کاربر به دنبال داشته باشد. به همین دلیل کاربر باید  الزامات کار با دستگاه اتوکلاو را بداند.

  1. هر دستگاه اتوکلاو باید به طور منظم مورد بازرسی و سرویس قرار گیرد. این به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید دستگاه شما به درستی کار می‌کند.
  2. هر واحد باید یک روش عملیاتی استاندارد داشته باشد که در آن جزئیات کار با دستگاه اتوکلاو ذکر شده باشد. به این ترتیب اپراتور به درستی از دستگاه استفاده خواهد کرد.
  3. با توجه به اینکه اصول عملکرد اتوکلاوها بر بخار، گرما و فشار مبتنی است، خطر آسیب دیدن کاربر همواره وجود دارد. به همین دلیل کارکنان باید از تجهیزات محافظت شخصی مناسب، از جمله دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت، محافظ چشم و روپوش آزمایشگاهی استفاده کنند.
  4. بسته‌بندی مناسب مواد و تجهیزات برای استریل­ کردن موثر، بسیار حائز اهمیت است. بیشترین دلیل ناموفق بودن اتوکلاو کردن، عدم تماس بخار آب و میکروارگانیسم‌ها است. در صورت استفاده از کیسه و یا ظروف پسماند، بیش از ۷۵ درصد ظرفیت را پر نکنید.
  5. کیسه‌های حاوی مواد و تجهیزات باید باز بمانند یا سوراخ‌هایی در قسمت بالای آن‌ها ایجاد شود تا بخار کاملا به درون کیسه نفوذ کند. در غیر این صورت نه تنها تجهیزات به خوبی استریل نمی‌شوند، بلکه ممکن است کیسه‌ها نیز در اثر فشار منفجر شوند.
  6. چنانچه لازم است نمونه‌ی درون بطری اتوکلاو شود، برای جلوگیری از خرد شدن بطری‌ها، درب آن‌ها را کمی شل کنید.
  7. پیش از تخلیه دستگاه، اجازه دهید مواد و تجهیزات خنک شوند. تخلیه‌ تجهیزات پیش از خنک شدن کامل ممکن است سبب آسیب دیدن کاربر شود.
  8. در رابطه با مواد و تجهیزاتی که خیلی محکم بسته‌بندی شده‌اند محتاط باشید. هنگام بسته‌بندی مواد و تجهیزات ممکن است هوا درون کیسه به دام بیفتد. در نتیجه جایگزین شدن این هوا با بخار به درستی صورت نگرفته و فرایند اتوکلاو به صورت کامل انجام نخواهد شد.
  9. بسته‌بندی باید به گونه‌ای صورت گیرد که امکان باز و بسته شدن آن راحت باشد و همچنین مانع نفوذ بخار به تجهیز نشود. علاوه‌ بر این بسته‌بندی باید در برابر دما و فشار مقاوم باشد.
  10. توجه داشته باشید در صورتی که قصد اتوکلاو کردن مایعات را دارید، حجم ظرف حاوی نمونه حداقل باید ۲ برابر حجم خود نمونه باشد. به طور مثال اگر می‌خواهید ۱ لیتر مایع را اتوکلاو کنید، باید آن را درون ظرفی با ظرفیت حداقل ۲ لیتر قرار دهید.
  11. پس از اتمام فرایند اتوکلاو کردن، بسته‌بندی تجهیزات را بررسی کنید. بسته‌بندی نباید مرطوب، پاره و یا سوراخ شده باشد.
  12. تمامی فرایندهای اتوکلاو کردن باید در یک برگه ثبت شوند. این برگه باید حاوی اطلاعات زیر باشد:
  • تاریخ
  • محتویات
  • شماره چرخه
  • نشانگرها
  • نام اپراتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.